Stadig mælk om natten

18. maj 2011

Alder:
8 mdr.

Stadig mælk om natten

Kære Helen.

Det er første gang, jeg skriver til dig, men jeg har desperat brug for en second opinion ift. min egen sundhedsplejerske, som jeg ellers har været meget glad for.

Gustav er 8 måneder om en uge og har i næsten 4 måneder sovet uroligt om natten med mange opvågninger. Frem til han var 6 måneder ammede jeg ham når han vågnede i den tro, at han nok var sulten (han har fra fødslen været en stor dreng 4030 g, 56 cm. Vejer nu på den anden side af 10 kg og er ca. 78 cm lang).

Da han var 6 måneder prøvede jeg at trappe natamning ned til sen aften og tidlig morgen uden held. Det er som om, han ikke forstår, hvorfor han ved nogle opvågninger må spise og andre ikke. Da han blev 7 måneder kontaktede jeg min eget SP, da Gustavs appetit til skemad om dagen ikke var særlig stor, hvilket ikke var specielt mærkeligt idet han nogle nætter kunne spise to-tre gange, hvor jeg prøvede at lirke brystvorten fra ham. Det virkede ikke særlig godt.

Min SP sagde, at hun syntes vi skulle tage kampen og nægte ham mælk fra puttetid ca. 19.15, hvor han bliver ammet til natten til 5-6 næste morgen. I starten ville det være ok at amme kl. 5, men han skulle gerne lære at sove til ca. 6 og stå op og få grød. Far har ikke mulighed for at være oppe med baby om natten, så jeg tog 11 hårde nætter, hvor det samme mønster hurtigt viste sig. Kl 4 var han umulig at få til at sove videre - blev ved med at vågne op og græde hver gang jeg fik ham til ro, så jeg konkluderede, at han nok var sulten og besluttede at det var ok at amme kl. 4 istedet for kl. 5. Gustav kender jo ikke forskel...

Men, men, men.. nætterne er stadig dårlige med opvågninger, hvor han græder og brokker sig lige meget om jeg stryger ham eller tager ham op. Den sidste måneds tid har han desuden kun villet sove i vores seng! Så det får han lov til i håb om ...

Annonce

... mere søvn. Han falder fint i søvn selv om aftenen, når man ligger ved siden af ham..

Puha, i hvert fald er jeg rigtig træt. I nat måtte jeg amme ham kl. 2.15 og 4.15 for at få ro på, men jeg føler mig snart som en fiasko og har næsten lyst til at stoppe med at amme. Hvad kan jeg forvente af min dreng med den alder, han har? Og hvilken strategi skal jeg vælge?

Jeg tror, at han er trådt ind i fasen med seperationsangst - han udvikler sig meget. Er oppe at rokke på alle fire, møver sig hurtigt omkring og er lige begyndt at sætte sig op selv. Han er normalt glad men virker også pylret i løbet dagen nu. Jeg ved godt, at mange har urolig nattesøvn i denne periode, hvilket også er ok. Jeg vil bare ikke give ham for meget mælk, når han bør sove.

En gennemsnitlig dag hos os:

Kl. 6-6.30: Gustav vågner - vi ligger lidt i sengen og pludrer hvorefter vi står op og han leger godt selv.

Kl. 7.30: Havregrød med frugtmos, vand af kop. Spiser 1-1½ dl.

Kl. 8.30: Ammes og puttes til lur i barnevognen. Sover mellem 40 og 90 min.

Kl. ca. 11-11.30: Grøntsagsmos med kød/fisk/æg, prøver med lidt rugbrødshapsere - også brød i hånden.

Kl. ca. 12.30 ammes og puttes til middagslur i barnevognen. Vågner ofte kl. 14.

Kl. 15 frugt eller flerkornsgrød med frugt (synes han bliver meget sulten til aftensmad, hvis han ikke får grød her? Min SP siger han kun skal have 3 måltider om dagen)

Kl. 16 pylret men er blevet svær at få til at powernappe.

Kl. 17.45. Aftensmad - mos samt noget af vores mad. Evt. frugt til dessert.

Kl. 19. Nattøj på, børste tænder (har 8 tænder), ammes og sover oftest mellem 19.30 og 20.

På en god nat ammer jeg mellem kl. 3 og 4 og han sover til kl. 6 (ammes ikke her).

Det blev lidt langt, men glæder mig sindssygt meget til dit svar. Jeg er ved at blive skør.

Mange hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor