Brev:
Stadig mælk om natten
18. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Stadig mælk om natten
Kære Helen.
Det er første gang, jeg skriver til dig, men jeg har desperat brug for en second opinion ift. min egen sundhedsplejerske, som jeg ellers har været meget glad for.
Gustav er 8 måneder om en uge og har i næsten 4 måneder sovet uroligt om natten med mange opvågninger. Frem til han var 6 måneder ammede jeg ham når han vågnede i den tro, at han nok var sulten (han har fra fødslen været en stor dreng 4030 g, 56 cm. Vejer nu på den anden side af 10 kg og er ca. 78 cm lang).
Da han var 6 måneder prøvede jeg at trappe natamning ned til sen aften og tidlig morgen uden held. Det er som om, han ikke forstår, hvorfor han ved nogle opvågninger må spise og andre ikke. Da han blev 7 måneder kontaktede jeg min eget SP, da Gustavs appetit til skemad om dagen ikke var særlig stor, hvilket ikke var specielt mærkeligt idet han nogle nætter kunne spise to-tre gange, hvor jeg prøvede at lirke brystvorten fra ham. Det virkede ikke særlig godt.
Min SP sagde, at hun syntes vi skulle tage kampen og nægte ham mælk fra puttetid ca. 19.15, hvor han bliver ammet til natten til 5-6 næste morgen. I starten ville det være ok at amme kl. 5, men han skulle gerne lære at sove til ca. 6 og stå op og få grød. Far har ikke mulighed for at være oppe med baby om natten, så jeg tog 11 hårde nætter, hvor det samme mønster hurtigt viste sig. Kl 4 var han umulig at få til at sove videre - blev ved med at vågne op og græde hver gang jeg fik ham til ro, så jeg konkluderede, at han nok var sulten og besluttede at det var ok at amme kl. 4 istedet for kl. 5. Gustav kender jo ikke forskel...
Men, men, men.. nætterne er stadig dårlige med opvågninger, hvor han græder og brokker sig lige meget om jeg stryger ham eller tager ham op. Den sidste måneds tid har han desuden kun villet sove i vores seng! Så det får han lov til i håb om mere søvn. Han falder fint i søvn selv om aftenen, når man ligger ved siden af ham..
Puha, i hvert fald er jeg rigtig træt. I nat måtte jeg amme ham kl. 2.15 og 4.15 for at få ro på, men jeg føler mig snart som en fiasko og har næsten lyst til at stoppe med at amme. Hvad kan jeg forvente af min dreng med den alder, han har? Og hvilken strategi skal jeg vælge?
Jeg tror, at han er trådt ind i fasen med seperationsangst - han udvikler sig meget. Er oppe at rokke på alle fire, møver sig hurtigt omkring og er lige begyndt at sætte sig op selv. Han er normalt glad men virker også pylret i løbet dagen nu. Jeg ved godt, at mange har urolig nattesøvn i denne periode, hvilket også er ok. Jeg vil bare ikke give ham for meget mælk, når han bør sove.
En gennemsnitlig dag hos os:
Kl. 6-6.30: Gustav vågner - vi ligger lidt i sengen og pludrer hvorefter vi står op og han leger godt selv.
Kl. 7.30: Havregrød med frugtmos, vand af kop. Spiser 1-1½ dl.
Kl. 8.30: Ammes og puttes til lur i barnevognen. Sover mellem 40 og 90 min.
Kl. ca. 11-11.30: Grøntsagsmos med kød/fisk/æg, prøver med lidt rugbrødshapsere - også brød i hånden.
Kl. ca. 12.30 ammes og puttes til middagslur i barnevognen. Vågner ofte kl. 14.
Kl. 15 frugt eller flerkornsgrød med frugt (synes han bliver meget sulten til aftensmad, hvis han ikke får grød her? Min SP siger han kun skal have 3 måltider om dagen)
Kl. 16 pylret men er blevet svær at få til at powernappe.
Kl. 17.45. Aftensmad - mos samt noget af vores mad. Evt. frugt til dessert.
Kl. 19. Nattøj på, børste tænder (har 8 tænder), ammes og sover oftest mellem 19.30 og 20.
På en god nat ammer jeg mellem kl. 3 og 4 og han sover til kl. 6 (ammes ikke her).
Det blev lidt langt, men glæder mig sindssygt meget til dit svar. Jeg er ved at blive skør.
Mange hilsner
Mette